سه‌شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ |۱۳ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 17, 2024
تصاویر / مصاحبه با لیالی با موضوع امام خمینی (ره)

حجت الاسلام والمسلمین لیالی گفت: بکوشیم جامعه صالح شود و مصلحان در عرصه حاکمیت و حکومت آمادگی پیدا کنند تا مصلح جهانی ظهور کند. امام زمان (عج) نیاز به صالحانی دارد که از دل نظام آموزش حوزه علمیه، دانشگاه و آموزش و پرورش سربازی ایشان را دنبال کنند.

خبرگزاری حوزه - بشریت منتظر ندایی از سوی کعبه است. وقتی که فرزند فاطمه به دیوار کعبه تکیه می‌دهد و فریاد می‌زند: «ألا یا أهل العالم أنا الإمام القائم، ألا یا أهل العالم أنا الصمصام المنتقم، ألا یا أهل العالم إن جدّی الحسین قتلوه عطشان، ألا یا أهل العالم إنّ جدّی الحسین علیه السّلام طرحوه عریانا، ألا یا أهل العالم إنّ جدّی الحسین علیه السّلام سحقوه عدوانا» و قیام می‌کند به نام جدش حسین (ع) برای احیای دین و برقراری عدالت در جهان. ندایی که بشریت را از خواب غفلت بیدار خواهد کرد و دشمنان را در ترس و وحشت فرو خواهد برد.

در ایام آغاز امامت حضرت ولی عصر(عج) خبرنگار خبرگزاری حوزه به سراغ حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی لیالی عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی رفت و با او پیرامون موضوع و مسئله مهدویت به گفت‌وگو پرداخت.

حوزه ـ معنای سربازی امام زمان(عج) برای طلاب و روحانیون چیست و به نظر شما تلاقی ایام آغاز سال تحصیلی حوزه با سالروز امامت صاحب الزمان (عج) چه پیام‌هایی دارد؟

ایام آغاز امامت عصر (عج) را به همه شیعیان، مسلمانان و همه جهان بشریت تبریک و تهنیت عرض می‌کنیم. نه تنها جهان تشیع و جهان اسلام که جهان بشریت امروز تشنه مهدی(عج) و معارف مهدوی هستند. او خواهد آمد و جهان را پر از عدل و داد خواهد کرد. وقتی جهان معاصر امروزی پر از فسق، جور، ظلم و ستم شده است، دادگر و عدالت گستری خواهد آمد که جهان را پر از عدل و داد خواهد کرد.

امیدواریم که همه ما از جمله سربازان حضرت حجت (عج) باشیم. بخصوص ما طلبه‌ها و روحانیون. سربازی امام زمان (عج) این است که بتوانیم در سنگر معارف دینی از دین و معارف آن به خوبی صیانت، تبیین و تحلیل کنیم. از طرفی نیز آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه و به تبع آن دانشگاه‌ها و مدارس را با ایام آغاز امامت امام عصر (عج) به فال نیک می‌گیریم. چه طلبه‌ها و روحانیون و اساتید حوزه‌ و چه دانش آموزان و دانشجویان در سنگرهای تعلیم و تربیت می توانند سربازان حضرت حجت (عج) باشند و بایستی زمینه سازی ظهور را دنبال کنند.

بکوشیم جامعه صالح شود و مصلحان در عرصه حاکمیت و حکومت آمادگی پیدا کنند تا مصلح جهانی ظهور کند. امام زمان (عج) نیاز به صالحانی دارد که از دل نظام آموزش حوزه علمیه، دانشگاه و آموزش و پرورش سربازی ایشان را دنبال کنند.

پیام‌های هم‌زمانی شروع سال تحصیلی حوزه با آغاز امامت آقای عالَم

حوزه ـ ترویج گفتمان مهدویت در جامعه چه آثار و برکاتی دارد؟

ما محتاج ترویج صحیح گفتمان مهدویت در جامعه هستیم. گفتمان مهدویت جدای از گفتمان اهل بیت عصمت و طهارت یا گفتمان نبوی، علوی، حسینی و فاطمی نیست. همچنین جدای از گفتمان ارزش‌های الهی در قرآن و سنت نیست. سربازان امام عصر (عج) در هر سنگری هستند بایستی به ترویج گفتمان مهدویت بپردازند. به عبارتی ترویج صحیح گفتمان مهدویت که در سبک زندگی تبلور داشته باشد و در آن، جامعه مهدوی دنبال شود ارزش دارد. خروجی سبک زندگی و جامعه مهدوی، عقلانیت، تدبیر، تدبر، تعالی، عدالت، عدل، قسط و رهایی بشر از ظلم خواهد بود. بایستی این تبیین صورت بگیرد که بشریت به گفتمان ناب و صحیح مهدوی نیاز دارد.

حوزه ـ چرا عده‌ای سعی می‌کنند شبهاتی را وارد گفتمان مهدویت کنند؟

دشمنان نیز گفتمان مهدویت را می‌فهمند و شاید بهتر از من و شما نیز با آن آشنا باشند. آنها از آغاز عصر غیبت سعی در انحراف گفتمان مهدویت داشتند. دشمن می‌داند که قوت و قدرت گفتمان مهدوی چیست. این گفتمان امید به آینده و امید به تحول و امید به تعالی و امید به رهایی و رهایی بخش بودن دارد. امید به حریت، آزادی و آزادگی بشریت از زیر بار ستم استکبار و استعمار دارد.

دشمن می‌داند که گفتمان ناب مهدویت چه نقاط قوتی دارد، بنابراین سعی می‌کند بر ضعف‌های آن بیفزاید و از قوت آن بکاهد. واقعیت آن است که جهان اسلام گرفتار برخی اختلافات در میان شیعیان، جهان اسلام و حتی در میان بشریت است.

دشمن تلاش می‌کنند با استفاده از نقاط اختلاف و جدایی، گفتمان اصیل مهدویت را گرفتار انحراف و چالش‌های جدی کند. ما در طول تاریخ پیدایش مهدی‌ها و مهدویت‌های دروغین بودیم. کسانی که سعی کردند اندیشه تعالی بخش مهدوی و مهدویت را گرفتار انحراف کنند. دشمن تلاش دارد با فرقه‌ها سازی‌ها و در طول تاریخ توسط انگلیسی‌ها، آمریکایی‌ها و غربی‌ها اتفاقات بدی را رقم بزند. پیدایش فرقه‌هایی مثل بابیت و بهائیت که ضربه‌های بزرگی بر اندیشه تعالی بخش مهدویت وارد کردند.

پیام‌های هم‌زمانی شروع سال تحصیلی حوزه با آغاز امامت آقای عالَم

حوزه - فرقه‌های منحرف و ضاله در زمینه مهدویت چه فعالیت‌هایی را دنبال می‌کنند؟

فرق انحرافی محصول کارخانه غرب و یهود بخصوص در دنیای معاصر، آمریکا، انگلستان، یهود و صهیونیسم. امروز بهائیت مهم‌ترین فرقه‌ای است که اهداف صهیونیسم و یهود را در جامعه اسلامی دنبال می‌کند. بابیت و بهائیت، انحرافی از دل تفکر تعالی بخش مهدویت بود. فرق انحرافی برای ایجاد اختلاف و مشغول کردن جهان تشیع به اختلافات درونی است.

وقتی جهان تشیع و پیروان گفتمان ناب مهدویت دچار اختلاف، درگیری‌ها و نزاع‌های داخلی شدند، از دشمن و سیاست‌های دشمن غفلت خواهند کرد و دشمن یعنی آمریکا، انگلستان، رژیم صهیونیستی و ... می‌توانند بر جهان اسلام تسلط پیدا کنند، چرا که امروز جهان بشریت زیر یوغ سلطه آن‌ها قرار دارد و بایستی با هوشیاری کامل با آن‌ها مقابله کنیم.

نقطه رهایی بخش تشیع، جهان اسلام و جهان بشریت تمسک به گفتمان صحیح مهدویت است. گفتمان صحیح مهدویت و ترویج سبک و سیره زندگی مهدوی و تشکیل جامعه مهدوی می‌تواند اندیشه تعالی بخش و رهایی بخش را به دنبال داشته باشد.

وظیفه همه نخبگان، روحانیت، طلاب، دانشجویان، دانشگاهیان، اساتید دانشگاه، فرهیختگان و نخبگان، شناخت صحیح تفکر مهدوی، بسط و گسترش آن و دفاع از گفتمان مهدویت است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha